OPENDEURDAG! Harmonie: 22 maart 2025
Wat houdt de proef in?
De proef bestaat uit twee delen:
algemene muziekleer – we testen je theoretische kennis.
praktische proeven – je speelt op je instrument of zingt en neemt deel aan een ensemble
Wat breng je mee?
● schrijfgerei
● je instrument (en eventueel andere materialen die je nodig hebt om de proef af te leggen)
Hieronder lees je wat we van jou verwachten.
Fré Madou (3e en 4e jaar)
Koen Lieckens (5e, 6e en voorbereidend jaar)
Lezing in sol en fa sleutel
Zangles in stijgende moeilijkheidsgraad
Leesvaardigheids- en gehoortest
Muzikaal geheugen i.v.m. ritmische en melodische structuren
Theorie: toonladders (grote en kleine tertstoonladders) en intervallen (prime tot octaaf)
Maatslag
Kennis van modi (theorie en opbouw)
Kennis van vierklanken (theorie en opbouw)
Kunnen horen van drieklanken (maj, min, aug, dim, sus4)
Kunnen horen van intervallen tot het oktaaf
Kunnen neerschrijven van een kort meloritmisch dictee zonder wijzigingstekens met sprongen tot een kwart.
Kennis van modi (theorie en opbouw)
Kennis van vierklanken (theorie en opbouw)
Kunnen horen van drieklanken (maj, min, aug, dim, sus4)
Kunnen horen van intervallen tot het oktaaf
Kunnen neerschrijven van een kort meloritmisch dictee zonder wijzigingstekens met sprongen tot een kwart.
Klik hieronder op je gewenste instrument of zang en lees wat we van jou verwachten.
Piet Verbist - contrabas (Jazz)
Herwig Sheck - basgitaar (Poprock)
Een groove spelen, zowel in swing als in een even/rock feel.
Een gehooroefening op het instrument (intervallen spelen, een stukje melodie naspelen op het gehoor).
Een korte leesoefening in de fa-sleutel.
Kies hieronder stukken die je affiniteit met Jazz en poprock aantonen
De baslijn van een voorbereid stuk spelen, eventueel met een opname.
Een blues spelen in swing en/of even/rock feel, eventueel met een opname.
Een voorbereide melodie spelen in swing en/of even/rock feel, eventueel met een opname.
Een groove spelen, zowel in swing als in een even feel.
Een gehooroefening op het instrument (intervallen spelen, een stukje melodie naspelen op het gehoor).
Een korte leesoefening in de fa-sleutel.
Kies hieronder stukken die je affiniteit met Jazz aantonen
De baslijn van een voorbereid stuk spelen, eventueel met een opname.
Een blues spelen in swing en/of even feel, eventueel met een opname.
Een voorbereide melodie spelen in swing en/of even feel, eventueel met een opname.
Een groove spelen, zowel in swing als in een rock feel.
Een gehooroefening op het instrument (intervallen spelen, een stukje melodie naspelen op het gehoor).
Een korte leesoefening in de fa-sleutel.
Kies hieronder stukken die je affiniteit met Poprock aantonen
De baslijn van een voorbereid stuk spelen, eventueel met een opname.
Een blues spelen in swing en/of rock feel, eventueel met een opname.
Een voorbereide melodie spelen in swing en/of rock feel, eventueel met een opname.
Een groove spelen, zowel in swing als in een even feel.
Een gehooroefening op het instrument (intervallen spelen, een stukje melodie naspelen op het gehoor).
Een korte leesoefening in de fa-sleutel.
Kies hieronder stukken die je affiniteit met Jazz aantonen
De baslijn van een voorbereid stuk spelen, eventueel met een opname.
Een blues spelen in swing en/of even feel, eventueel met een opname.
Een voorbereide melodie spelen in swing en/of even feel, eventueel met een opname.
Een groove spelen, zowel in swing als in een rock feel.
Een gehooroefening op het instrument (intervallen spelen, een stukje melodie naspelen op het gehoor).
Een korte leesoefening in de fa-sleutel.
Kies hieronder stukken die je affiniteit met Poprock aantonen
De baslijn van een voorbereid stuk spelen, eventueel met een opname.
Een blues spelen in swing en/of rock feel, eventueel met een opname.
Een voorbereide melodie spelen in swing en/of rock feel, eventueel met een opname.
Steven Cassiers (Jazz)
Koen Lieckens en Jordi Geuens (Poprock)
Alle kandidaten hebben eerst een gesprek met de leerkracht. Onderstaande vragen zullen zeker gesteld worden.
Heb je al les Drums gevolgd? Zoja, waar, bij wie en hoeveel jaar?
Heb je al Algemene muzikale Vorming (AMV) of Algemene Muziekleer (AML) gevolgd? Zoja, waar, bij wie en hoeveel jaar?
Noem je 3 favoriete bands of acts van de maand.
Noem je 3 favoriete drummers van de maand.
Hieronder lees je per jaar wat we verwachten aan technische vaardigheden.
Slagtechniek
Speel enkelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel dubbelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel een simpele groove met 4den, 8sten en 16den in de hi hats.
Speel een shuffle groove.
Speel een swing groove.
Ken je nog andere stijlen?
Lezen
Een stukje prima vista met 8sten en 4den lezen en fraseren over de drums (bijvoorbeeld de leesoefening spelen op toms met 16den als opvulling op de snare drum).
Slagtechniek
Speel enkelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel dubbelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel paradiddles
Speel een simpele groove met 4den, 8sten en 16den in de hi hats en eventuele ghost notes.
Speel een shuffle groove op 2 manieren.
Speel een swing groove.
Ken je nog andere stijlen?
Lezen
Een stukje prima vista met 8sten, 4den en 16den lezen en fraseren over de drums (bijvoorbeeld de leesoefening spelen op toms met 16den als opvulling op de snare drum).
Slagtechniek
Speel enkelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel dubbelslagen van zo traag je kan tot zo snel je kan en weer terug.
Speel paradiddles
Speel een simpele groove met 4den, 8sten en 16den in de hi hats en eventuele ghost notes.
Speel een shuffle groove op 2 manieren.
Speel een swing groove.
Ken je nog andere stijlen?
Lezen
Een stukje prima vista met 8sten, 4den en 16den lezen en fraseren over de drums (bijvoorbeeld de leesoefening spelen op toms met 16den als opvulling op de snare drum).
Heb jij een liefde voor pop, rock of geïmproviseerde muziek en is jouw lievelingsinstrument de elektrische gitaar? Dan is deze opleiding ideaal voor jou!
Het doel van de toelatingsproef is het bepalen van je startniveau, het inschatten van je algemene muzikale kennis en de blik naar je toekomstige mogelijkheden.
Belangrijk: enkel een elektrische gitaar is toegelaten. Neem zelf je gitaar, kabel en stemkastje mee.
Guy Vaerendonck (Jazz)
Dave Wyns (Poprock)
Je zal 2 eenvoudige muziekstukken stukken (Autumn Leaves, Blue Bossa, een blues in F of Bb majeur) spelen (begeleiding en solo). Wie of wat je als muzikale begeleiding voorziet is je eigen keuze. Ofwel zijn wij je begeleidingsgroep, ofwel gebruik je een play a long die jezelf meebrengt. Dit is de praktische kant. Ook volgt er een gesprek over je algemene muzikale kennis, motivatie en inspiratie om deze studies aan te vangen.
Onmiddellijk daarna gaan wij in gesprek en krijg jij de nodige feedback over dit gebeuren. Ofwel heb je een voldoende niveau om te starten, ofwel krijg je de nodige tips en uitleg waarom dit nog niet aan de orde is. Op deze manier kan je een eventuele tweede kans voorbereiden.
Een eenvoudig pop of blues stukje kunnen voorspelen al dan niet begeleid door het origineel of een backintrack. Voorbeelden: begeleiding plus solo Gravity van John Mayer, begeleiding van een Bruno Mars nummer, iets van Jimmy Hendrickx of Erik Clapton. )
Niet te ingewikkeld en geen metal, tot en met ACDC en Metallica kan perfect. Als je enkel een begeleidende partij hebt voorbereid kan er gevraagd worden om een klein solootje te spelen over een eenvoudig bluesschema.
Toonladders
Minimum vereiste is kennis van de mineur pentatonische ladder en de blues toonladder.
Akkoorden
Een gevraagde drieklank kunnen spelen in basis en barrè ligging over de gehele nek.
Leesoefening
Je krijgt een paar minuten de tijd om een eenvoudige leestest voor te bereiden en vervolgens te spelen, enkel 4de en 8ste noten komen hier aan bod.
Je zal 2 eenvoudige muziekstukken stukken (Autumn Leaves, Blue Bossa, een blues in F of Bb majeur) voorspelen (begeleiding en solo). Wie of wat je als muzikale begeleiding voorziet is je eigen keuze. Ofwel zijn wij je begeleidingsgroep, ofwel gebruik je een play a long die jezelf meebrengt. Dit is de praktische kant. Ook volgt er een gesprek over je algemene muzikale kennis, motivatie en inspiratie om deze studies aan te vangen.
Onmiddellijk daarna gaan wij in gesprek en krijg jij de nodige feedback over dit gebeuren. Ofwel heb je een voldoende niveau om te starten, ofwel krijg je de nodige tips en uitleg waarom dit nog niet aan de orde is. Op deze manier kan je een eventuele tweede kans voorbereiden.
Je zal een pop of blues of funk stuk voorspelen, al dan niet begeleid door het origineel of een backintrack. Voorbeelden: begeleiding plus de solo van cold shot van Stevie Ray Vaughan, of iets gelijks van John Mayer, of Gary Moore (Still got the blues) de solo van Hotel California van The Eagles of Sultans of Swing van de Dire Straits. De straffere mannen en/of vrouwen mogen uiteraard met iets van Joe Satriani of Little Wing van Stevie Ray Vaughan ten gehoren brengen. Kan ook een funky begeleiding van Prince zijn of Jamiroquai, Nile Rogers (Chique, Daft Punk) uiteraard. Als je enkel een begeleidende partij hebt voorbereid kan er gevraagd worden om een klein solootje te spelen over een eenvoudig bluesschema.
Toonladders
De minimum vereiste is kennis van de mineur pentatonische ladder en de blues toonladder.
Kennis van de majeurtoonladder in verschillende posities op de gitaar hals.
Notie van kerktoonladders of modi is mooi meegenomen.
Akkoorden
Een gevraagde drieklank en vierklanken kunnen spelen in basis en barrè ligging over de gehele nek.
Leesoefening
Je krijgt een paar minuten de tijd om een eenvoudige leestest voor te bereiden en vervolgens te doen, enkel 4de en 8ste en of triolen of gepunte 8ste noten komen hier aan bod.
Je zal 2 eenvoudige muziekstukken stukken (Autumn Leaves, Blue Bossa, een blues in F of Bb majeur) spelen (begeleiding en solo). Wie of wat je als muzikale begeleiding voorziet is je eigen keuze. Ofwel zijn wij je begeleidingsgroep, ofwel gebruik je een play a long die jezelf meebrengt. Dit is de praktische kant. Ook volgt er een gesprek over je algemene muzikale kennis, motivatie en inspiratie om deze studies aan te vangen.
Onmiddellijk daarna gaan wij in gesprek en krijg jij de nodige feedback over dit gebeuren. Ofwel heb je een voldoende niveau om te starten, ofwel krijg je de nodige tips en uitleg waarom dit nog niet aan de orde is. Op deze manier kan je een eventuele tweede kans voorbereiden.
Een eenvoudig pop of blues stukje kunnen voorspelen al dan niet begeleid door het origineel of een backintrack. Voorbeelden: begeleiding plus solo Gravity van John Mayer, begeleiding van een Bruno Mars nummer, iets van Jimmy Hendrickx of Erik Clapton. )
Niet te ingewikkeld en geen metal, tot en met ACDC en Metallica kan perfect. Als je enkel een begeleidende partij hebt voorbereid kan er gevraagd worden om een klein solootje te spelen over een eenvoudig bluesschema.
Toonladders
Minimum vereiste is kennis van de mineur pentatonische ladder en de blues toonladder.
Akkoorden
Een gevraagde drieklank kunnen spelen in basis en barrè ligging over de gehele nek.
Leesoefening
Je krijgt een paar minuten de tijd om een eenvoudige leestest voor te bereiden en vervolgens te spelen, enkel 4de en 8ste noten komen hier aan bod.
Tom Van Dyck
De eerste 4 studies van Jim Snidero's 'Easy Jazz Conception' of gelijkwaardig (bv 'Jazz Phrasing vol.1/vol.2' Greg Fischman)
Ladders: majeur en harmonisch mineur in alle toonladders t.e.m. 3# en 3b
Eigen interpretatie kunnen brengen van eenvoudige, niet modulerende standard (Fly Me To The Moon, Autumn Leaves, Beautiful Love, ...)
Een stabiele toon kunnen produceren over het hele bereik in alle dynamieken.
Eigen transcriptie van een zelfgekozen solo of etudes uit Bob Mintzer's '15 easy jazz & blues etudes' of gelijkaardig.
Ladders: majeur en harmonisch mineur in alle toonladders
pentatonische toonladders (12356)
De 6 basisakkoorden in grondligging (Maj7-7-min7-min/maj7-halfdim-dim7)
Improvisatie over blues in Bes, Es, F, C (concert)
Eigen interpretatie en improvisatie kunnen brengen van eenvoudige, niet modulerende standard (Fly Me To The Moon, Autumn Leaves, Beautiful Love, ... )
Een stabiele toon kunnen produceren over het hele bereik in alle dynamieken.
Eigen transcriptie van een zelfgekozen solo en/of etudes uit Greg Fishman's 'Etudes, Vol. 1' of gelijkaardig.
Ladders: majeur, harmonisch mineur, melodisch mineur in alle toonladders
pentatonische toonladders (12356) en bluestoonladders
De 6 basisakkoorden in alle liggingen (Maj7-7-min7-min/maj7-halfdim-dim7)
Interpretatie van en improvisatie over een standard met minstens 1 modulatie.
Een stabiele en rijke toon kunnen produceren over het hele bereik in alle dynamieken. Alle intervallen (stijgende en dalend) tot en met een octaaf vlot kunnen binden.
Verschillende articulatiepatronen kunnen toepassen op hetzelfde toonladderpatroon.
Eigen transcriptie van een zelfgekozen solo met aandacht voor articulatie.
Ladders: majeur, harmonisch mineur, melodisch mineur in alle toonladders
pentatonische toonladders (12356) en bluestoonladders
De 6 basisakkoorden in alle liggingen (Maj7-7-min7-min/maj7-halfdim-dim7)
Interpretatie van en improvisatie over standards met verschillend karakter
Een stabiele en rijke toon kunnen produceren over het hele bereik in alle dynamieken. Alle intervallen (stijgende en dalend) tot en met een octaaf vlot kunnen binden.
Verschillende articulatiepatronen kunnen toepassen op hetzelfde toonladderpatroon
Eigen transcriptie van een zelfgekozen solo met aandacht voor articulatie.
Ladders: majeur, harmonisch mineur, melodisch mineur in alle toonladders
pentatonische toonladders (12356) en bluestoonladders
De 6 basisakkoorden in alle liggingen (Maj7-7-min7-min/maj7-halfdim-dim7)
Interpretatie van en improvisatie over standards met verschillend karakter
Een stabiele en rijke toon kunnen produceren over het hele bereik in alle dynamieken. Alle intervallen (stijgende en dalend) tot en met een octaaf vlot kunnen binden.
Verschillende articulatiepatronen kunnen toepassen op hetzelfde toonladderpatroon.
Doel van de toelatingsproef aan het instrument is het bepalen van het niveau van de kandidaat, maar kijken we o.a. ook naar muzikale achtergrond, muzikaliteit, aanleg tot improviseren, motivatie... Verder proberen we in te schatten hoe de kandidaat kan evolueren tijdens deze opleiding en of zijn/haar niveau voldoende is om het beoogde jaar aan te vatten.
Het is zeker niet zo dat de kandidaat op alle items voldoende moet halen om te slagen voor de proef. Het algemeen niveau is net zo belangrijk dan de items op zich.
Ewout Pierreux (Jazz)
Bert Gielen (Poprock)
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 2 octaven (rechterhand) (tempo : 100 bpm, achtste noten)
Majeur en mineur drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen.
Zichtlezen
Eenvoudig akkoordenschema in 4/4
Zonder melodie, traag tempo
Eenvoudige melodie (tot achtste noten) in 4/4,
Zonder akkoorden, traag tempo.
Gehoortest
Eenvoudige diatonische melodie op gehoor kunnen naspelen.
De kandidaat bereidt 3 stukken voor naar keuze waarvan minstens 2 uit het Jazz/Pop/Rock repertoire.
Bij voorkeur een traag stuk (ballad) en een medium of uptempo stuk.
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 3 octaven (rechterhand) (tempo : 130 bpm, achtste noten).
Vlot majeur, mineur, verminderde en vermeerderde drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen.
Kennis van vierklanken Majeur7, mineur7, dominant7 en hun omkeringen
Kennis van "suspended" akkoorden
Improvisatie (een "pianosolo") op een bluesschema (toonaard naar keuze), traag tot medium tempo.
Zichtlezen
Eenvoudig akkoordenschema + melodie (tot zestiende noten) in 4/4, 3/4 en 6/8 kunnen spelen, traag tempo.
Vereisten
De kandidaat heeft een goede basistechniek op de akoestische piano.
Hij/zij heeft al wat ervaring met het spelen in bands (repeteren & optreden)
Tevens bezit de kandidaat al een zekere handigheid in het improviseren, zowel vrij, op het gehoor als a.h.v. akkoordenschema's
Vertrouwd zijn met jazzmuziek is een vereiste, en enige ervaring met uitvoeren van klassieke pianoliteratuur (bvb. Bach/Mozart/Beethoven/Chopin/…) is zeker een pluspunt.
Aan de piano
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 3 octaven (beide handen) (tempo : 90 bpm, zestiende noten)
Kennis van mineur en majeur pentatonische ladders & bluestoonladders
Majeur, mineur, verminderde en vermeerderde en suspended drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Majeur, mineur, dominante, half verminderde, verminderde en vermeerderde vierklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Kennis van suspended vierklanken, 9 akkoorden, 6 akkoorden
Kennis van shuffle/swing ritmes
3 Stukken naar keuze uit het jazzrepertoire kunnen voorspelen (1 blues, 1ballad, 1 medium/uptempo standard) + erop improviseren
Zichtlezen
Akkoordenschema (vierklanken) + melodie (tot zestiende noten) in 4/4, 3/4 en 6/8 kunnen spelen, medium tempo
Akkoorden kunnen verbinden met behoud van gemeenschappelijke noten
Vereisten
De kandidaat heeft een degelijke basistechniek op de acoustische piano en is vertrouwd met synthesizer/keyboard spelen
Hij/zij heeft al wat ervaring met het spelen in bands (repeteren & optreden)
Tevens bezit de kandidaat al een zekere handigheid in het improviseren, zowel vrij, op het gehoor als a.h.v. akkoordenschema's
Vertrouwd zijn met pop/rock muziek is een noodzakelijk.
Aan de piano
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 3 octaven (beide handen) (tempo : 90 bpm, zestiende noten)
Kennis van mineur en majeur pentatonische ladders & bluestoonladders
Majeur, mineur, verminderde en vermeerderde en suspended drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Majeur, mineur, dominante, half verminderde, verminderde en vermeerderde vierklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Kennis van suspended vierklanken, 9 akkoorden, 6 akkoorden
Kennis van shuffle/swing ritmes
3 Stukken naar keuze uit het pop/rock repertoire kunnen voorspelen (1 ballad, 1 medium en 1 up tempo, maximum 1 eigen werk)
Improvisatie
Op een bluesschema (toonaard naar keuze), medium tempo
Op een "modaal" schema (maximum 1 of 2 akkoorden), medium tempo
Zichtlezen
Akkoordenschema (vierklanken) + melodie (tot zestiende noten) in 4/4, 3/4 en 6/8 kunnen spelen, medium tempo
Akkoorden kunnen verbinden met behoud van gemeenschappelijke noten
Aan de synthesizer/keyboard (bij voorkeur eigen keyboard meenemen, versterker aanwezig)
Instrument kunnen aansluiten aan de versterker
Kennis van enkele typische synthesizersounds : leadsounds, organs, pads, strings, synthbrass, ...
Eenvoudige wijzigingen aan de basisklanken kunnen maken
Improvisatie op eenvoudig akkoordenschema met bvb. leadsound waarbij gerbuik wordt gemaakt van oa. pitchbending en modulatie.
Vereisten
De kandidaat heeft een degelijke basistechniek op de akoestische piano.
Hij/zij heeft al wat ervaring met het spelen in bands (repeteren & optreden)
Tevens bezit de kandidaat al een zekere handigheid in het improviseren, zowel vrij, op het gehoor als a.h.v. akkoordenschema's
Vertrouwd zijn met jazzmuziek is een vereiste, en enige ervaring met uitvoeren van klassieke pianoliteratuur (bvb. Bach/Mozart/Beethoven/Chopin/…) is zeker een pluspunt.
Aan de piano
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 3 octaven (beide handen) (tempo : 90 bpm, zestiende noten)
Kennis van mineur en majeur pentatonische ladders & bluestoonladders
Majeur, mineur, verminderde en vermeerderde en suspended drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Majeur, mineur, dominante, half verminderde, verminderde en vermeerderde vierklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Kennis van suspended vierklanken, 9 akkoorden, 6 akkoorden
Kennis van shuffle/swing ritmes
3 Stukken naar keuze uit het jazzrepertoire kunnen voorspelen (1 blues, 1ballad, 1 medium/uptempo standard) + erop improviseren
Zichtlezen
Akkoordenschema (vierklanken) + melodie (tot zestiende noten) in 4/4, 3/4 en 6/8 kunnen spelen, medium tempo
Akkoorden kunnen verbinden met behoud van gemeenschappelijke noten
Vereisten
De kandidaat heeft een degelijke basistechniek op de acoustische piano en is vertrouwd met synthesizer/keyboard spelen
Hij/zij heeft al wat ervaring met het spelen in bands (repeteren & optreden)
Tevens bezit de kandidaat al een zekere handigheid in het improviseren, zowel vrij, op het gehoor als a.h.v. akkoordenschema's
Vertrouwd zijn met pop/rock muziek is een vereiste.
Aan de piano
Grote en kleine tertstoonladders spelen over 3 octaven (beide handen) (tempo : 90 bpm, zestiende noten)
Kennis van mineur en majeur pentatonische ladders & bluestoonladders
Majeur, mineur, verminderde en vermeerderde en suspended drieklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Majeur, mineur, dominante, half verminderde, verminderde en vermeerderde vierklanken en hun omkeringen kunnen spelen
Kennis van suspended vierklanken, 9 akkoorden, 6 akkoorden
Kennis van shuffle/swing ritmes
3 Stukken naar keuze uit het pop/rock repertoire kunnen voorspelen (1 ballad, 1 medium en 1 up tempo, maximum 1 eigen werk)
Improvisatie
op een bluesschema (toonaard naar keuze), medium tempo
op een "modaal" schema (maximum 1 of 2 akkoorden), medium tempo
Zichtlezen:
akkoordenschema (vierklanken) + melodie (tot zestiende noten) in 4/4, 3/4 en 6/8 kunnen spelen, medium tempo
Akkoorden kunnen verbinden met behoud van gemeenschappelijke noten
Aan de synthesizer/keyboard (bij voorkeur eigen keyboard meenemen, versterker aanwezig)
Instrument kunnen aansluiten aan de versterker
Kennis van enkele typische synthesizersounds : leadsounds, organs, pads, strings, synthbrass, ...
Eenvoudige wijzigingen aan de basisklanken kunnen maken
Improvisatie op eenvoudig akkoordenschema met bvb. leadsound waarbij gerbuik wordt gemaakt van oa. pitchbending en modulatie.
Bert Gielen en Herwig Scheck
Je hebt al wat ervaring opgebouwd met het producen/arrangeren en kan werken met een audiobewerkingsprogramma (“DAW” zoals Logic Pro, FL Studio, Ableton Live, Garageband, Protools, Cubase, …).
Daarnaast heb je een basiskennis van de muziektheorie (zie: toelatingsvoorwaarden AML).
Aangezien de leerlingen productie ook ingezet worden in de lessen samenspel (combo’s) is het spelen van één of meerdere muziekinstrumenten of een goeie zangstem een meerwaarde.
Je mag best een uitgesproken voorkeur hebben voor een bepaalde stijl of stroming binnen de popmuziek, maar we verwachten uiteraard dat je ook open staat voor andere genres die tijdens de opleiding aan bod zullen komen.
Tijdens de toelatingsproef kan de kandidaat een 3-tal eigen opnames/producties/mixen laten horen en uitleggen ahv. een gesprekje hoe deze zijn uitgewerkt, welke muzikale en productionele keuzes er gemaakt zijn, …
Dat mogen eigen composities zijn of covers. Bij voorkeur neem je je laptop of tablet mee waarop je dit hebt gecreëerd (reeds opgestart voor aanvang van de toelatingsproef!), zodat we een idee krijgen van je manier van werken. Zo niet, neem je de opnames mee op een usb stick.
Verder proberen we aan de hand van een gesprek een beeld te krijgen van jouw muzikale achtergrond en interesses, je motivatie en je kennis van de pop- en rockmuziek.
Peter Kox
Kennis en oefeningen op Toonaarden tot 2 bb en 2 ## ( akkoorden , pentatoniek , modi )
Een blues thema naar keuze in F of Bb met improvisatie
Een jazz studie naar keuze Of 1 uit Jim Snidero: easy jazz conception
Improvisatie op eenvoudige modi ( Dm, Fm , Gm ,… )
Controle op toonhoogte ( tot G ) en flexibiliteits-oefeningen van Charles Colin
Kennis en oefeningen op Toonaarden tot 3 bb en 3 ## ( akkoorden , pentatoniek , modi )
Een blues thema naar keuze in F of Bb met improvisatie
Standard naar keuze + improvisatie
Jazz studie naar keuze
Optioneel: Kopieren van eenvoudige bestaande solo
Controle op toonhoogte ( tot Bb ) en flexibiliteits-oefeningen van Charles Colin
Een pattern op enkele II-V-I , eenvoudige toonaarden ( tot 3 bb , 3 ## )
Kennis en oefeningen op Toonaarden tot 3 bb en 3 ## ( akkoorden , pentatoniek , modi )
Een blues thema naar keuze in F of Bb met improvisatie
Bebop thema naar keuze
Standard naar keuze + improvisatie
Jazz studie naar keuze
Optioneel: Kopieren van eenvoudige bestaande solo
Controle op toonhoogte ( tot Bb ) en flexibiliteits-oefeningen van Charles Colin
Een pattern op enkele II-V-I , eenvoudige toonaarden ( tot 3 bb , 3 ## )
Toonhoogte controle tot hoge C.
Herlinde Ghekiere (Jazz)
Jasmine Tomballe en Katleen Van den Bossche (Poprock)
2 songs brengen: jazz en/of pop (breng een partituur met akkoorden mee of een karaokeversie, niet enkel tekst/gitaartab)
Eenvoudige zichtlezing kunnen uitvoeren
Hoogste/ laagste noot in een samenklank kunnen nazingen
2 jazz-standards brengen (breng een play-along of een partituur mee met tekst en akkoorden)
Zichtlezing kunnen uitvoeren
Eenvoudige akkoorden kunnen herkennen (mineur, majeur)
Hoogste/laagste noot in een samenklank kunnen zingen (drieklanken/vierklanken)
2 popnummers brengen (breng een partituur met akkoorden mee of een karaokeversie, niet enkel tekst/gitaartab)
Zichtlezing kunnen uitvoeren
Hoogste/ laagste noot in een samenklank kunnen nazingen
Eenvoudige akkoorden kunnen herkennen (mineur, majeur)
2 jazz-standards brengen (breng een play-along of een partituur mee met tekst en akkoorden)
Zichtlezing kunnen uitvoeren
Eenvoudige akkoorden kunnen herkennen (mineur, majeur)
Hoogste/laagste noot in een samenklank kunnen zingen (drieklanken/vierklanken)
2 popnummers brengen (breng een partituur met akkoorden mee of een karaokeversie, niet enkel tekst/gitaartab).
Eenvoudige zichtlezing kunnen uitvoeren
Hoogste/ laagste noot in een samenklank kunnen nazingen