Beeldende & Architecturale Kunsten

Heb je een uitgesproken belangstelling voor beeldende kunst? Denk, voel en handel je spontaan op een visuele manier? Dan ben je een geschikte kandidaat voor deze studierichting. Jouw ontplooiing als een autonome, artistieke persoonlijkheid staat hier centraal. In de tweede graad Beeldende en Architecturale Kunsten leer je omgaan met verschillende materialen en technieken en bestudeer je de verschillende beeldende aspecten. Deze vormen de bouwstenen om in de derde graad je eigen beeldtaal te ontwikkelen. Het Waarnemingsteken vertrekt van de basisprincipes van het constructief tekenen en evolueert naar het organisch tekenen van planten en dieren. In het vak Beeldende Vorming leer je een compositie opbouwen in zowel 2 als 3 dimensies met aandacht voor vorm, licht, kleur en materie. In het vak Architecturale Vorming leer je ontwerpen en ruimtelijk vormgeven met architectuur als inspiratiebron. Zo verfijn je je ruimtelijk inzicht.

In de derde graad kan je kiezen tussen:

1. Toegepaste Beeldende Kunst, met het vak ‘Toegepaste Beeldende Vorming (TBV) - Specifiek Atelier’ dat raakpunten heeft met de toegepaste kunsten, zoals grafische en illustratieve vormgeving, scenografie, kostuum- en juweelontwerp, fotografie, design, e.a... Je werkt steeds in functie van een afgebakende opdracht die gericht is op communicatie.

2. Vrije Beeldende Kunst, waar het vak ‘Vrije Beeldende Vorming (VBV) – Specifiek Atelier’ je uitdaagt om authentieke concepten te ontwikkelen en deze eigenzinnig te verbeelden. Het specifieke aan dit atelier is dat het niet medium gebonden is. Je kan je dan ook profileren in eender welk vrij beeldend medium zoals schilderen, installatie, experimentele video, performance, fotografie, e.a.

Naast deze differentiatievakken verdiepen ook de andere beeldende vakken verder de basisopleiding. In het Waarnemingstekenen wordt de visuele wereld geobserveerd, geanalyseerd en geconcretiseerd in schetsen en tekeningen. Stilleven, plaaster, skelet, portret en figuur nemen we hiervoor als aanleiding. Je leert exact observeren, je traint je visuele geheugen en je ontwikkelt een gevoel voor constructie en verhouding. Tegelijk word je uitgedaagd de grenzen van je expressieve vaardigheden te verleggen.

In het vak Beeldende Vorming wordt je onderzoek naar de beeldende aspecten complexer.

In de derde graad hechten we veel belang aan het individuele onderzoek, het denk- en ontwerpproces. We benadrukken ook het belang van de zelfbeleving, het ‘eigen’ maken, het al doende ontdekken. Een experimentele attitude geeft je de grootst mogelijke vrijheid je creatief te uiten. Tussen het artistieke, verstandelijke, creatieve en uitvoerende is een voortdurende wisselwerking. Daarom staan ook de algemeen vormende vakken waar mogelijk in onmiddellijke relatie tot jouw artistieke ontplooiing.

Beide studierichtingen bieden je een brede basisopleiding met het oog op de doorstroming naar het Hoger Kunstonderwijs. De meeste opleidingen in de ’School of Arts’ behoren tot de mogelijkheden. Voor instromers in het eerste en het tweede leerjaar tweede graad is een oriëntering dag voorzien.

Doorstroming: School of Arts

Meer info over doorstromingsmogelijkheden:

http://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/index.php

  2e graad 3e graad  
  BAK TBK VBK
Levensbeschouwelijk vak 2 2 2
Nederlands 4 3 3
Frans 2 2 2
Engels 2 2 2
Wiskunde 3 2 2
Natuurwetenschappen 2    
Aardrijkskunde 1 1 1
Geschiedenis 1 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2 2
Kunstgeschiedenis 1 2 2
Kunstinitiatie 1    
Onderzoeksproject   2 2
Waarnemingstekenen 5 4 4
Architecturale vorming 4    
Beeldende vorming 6 8 8
Toegepaste beeldende vorming   4  
Vrije beeldende vorming     4